erikmarleen.reismee.nl

Walvissen, dondergestreepte dolfijnen en zeehonden

Geen autorit vandaag, maar lekker uitslapen om in de middag walvissen te gaan spotten. Nooit eerder hebben we walvissen gezien op open zee, althans in dit geval potvissen (sperm whales). Onze boot vertrekt om 13:15 (later blijkt dit de incheck tijd te zijn), dus we ontbijten rustig en gaan eerst nog even bij de zeehonden langs die bij Ohao Point liggen. Helaas liggen er wel geteld 0, dat schiet niet echt op.
We gaan dus eerst walvissen kijken met de Whale Watch, dit is een boot die 18 meter lang is en 35 knopen kan varen. De oceaan is ruig, dus het is oppassen dat je niet zeeziek wordt. De eerste walwis is al snel in zicht, dit is makkelijk te herkennen, doordat er een helikopter biven hangt (dit wordt ook aangeboden, walvissen per helikopter bekijken). De walvis gaat na een paar minuten duiken waardoor het moment dat de staart in zicht komt zich voordoet (meer zie je ook niet), zie foto's.
Hierna gaat de crew verder op zoek met sonar apparatuur en vinden er ook een, dus nogmaals dat prachtige moment. Daarna is er te weinig tijd om nog verder op zoek te gaan naar een derde walvis, dus wordt er op de terug weg nog gekeken of er ander bewoners van de oceaan worden gezien. Nu een tijdje varen worden er nog een aantal donkergestreepte dolfijnen gespot (zie foto's), niet veel later komen we een hele school tegen. Rondom de hele boot zijn dolfijnen aan het springen, het zijn er zeker 50! Dit is ook een heel mooi moment.
Nadat we terug zijn, gaan we eerst nog even naar Ohao Point en spotten daar twee zeehonden, je staat er bijna bovenop (zo een drie meter er vandaan). gaan we nog even ontspannen en foto's kijken in het motel en gaan we eten bij de green dolphin. De avond sluiten we af met de gedachten dat we het Zuidereiland morgen gaan verlaten en ons gaan opmaken voor de tour over het Noordereiland.
Geslapen bij: Kaikoura Gateway Motor Lodge
Gegeten bij: Green Dolphin