erikmarleen.reismee.nl

De witte Kiwi

Vanuit Wellington gaan we alweer een beetje omhoog, naar Napier, maar eerst een tussenstop bij Palmerston North. We hopen dat als we meer naar het noorden tijden dat het weer mooier wordt (meer richting de evenaar), maar niets is minder waar, het blijft regenen en de temperatuur blijft laag.

Op de weg naar Palmerston North stoppen we bij Pukaha Mount Bruce, een natuurpark met Kiwi's en nog een aantal andere bedreigde diersoorten. Helaas is het voedermoment van de Kiwi's net voorbij, maar we besluiten toch eerst naar de Kiwi's te gaan. Er zijn twee Kiwi's (waarvan een witte) die beide behoorlijk actief zijn en dicht bij het glas komen waardoor je ze goed kan zien, leuk om een keer te zien.
Hierna gaan we naar de alen, die worden gevoederd, de verzorger verteld hier en heel verhaal bij. Interessant hieruit is te horen dat deze dieren met uitsterven bedreigd, door vooral de introductie van stuwdammen en dat de aal op het menu is komen te staan. Een andere interssant feit is dat de aal gemiddeld rond de 100 jaar wordt en ze voor het verkrijgen van jongen uit de rivier naar de oceaan gaan, zo'n 6000 km zwemmen en soms op 10 km diepte verblijven. Op de route hierna toe wordt er nog ven 'aangevallen' door een groep Kaka's, dat is best wel even schrikken, dit zijn geen kleine vogels. Blijkbaar kom ik dichtbij hun territorium, deze vogels vliegen vrij in het park rond en proberen je dan te intimideren.
Vanuit dit park rijden we naar Palmerston North, een mooie landelijke route. We komen rond het einde van de middag aan bij het hotel. Daar geeft de mevrouw achter de balie aan dat we een upgrade hebben krijgen en er nu een jacuzzi bij onze kamer os inbegrepen. We hebben eigenlijk gewoon een huisje en de jacuzzi staat in de 'achtertuin', we besluiten om eerst lekker gebruik te maken van de jacuzzi, om daarna te gaan eten.
We eten vandaag bij een Afrikaans restaurant, dit is een goede keuze, de gerechten met rund en lam zijn erg lekker. Na het eten is het door de plens regen naar de supermarkt om een ontbijtje voor de volgende dag te halen en daarna naar ons 'huisje'. De route voor de volgende dag bepalen en het einde van de dag...
Geslapen bij:
Gegeten bij: