erikmarleen.reismee.nl

De Takaka berg

Na regen komt zonneschijn, dat klopt in dit geval ook. Gisteren heel veel regen, vandaag een mooie dag. Voor ons staat er een lange rit op het programma, van Charleston naar Pohora (ongeveer 350 km, met alle kronkelwegen door de bergen).
Voordat we naar de eindbestemming rijden, gaan we eerst langs Westport voor de zeerobben. Het is een klein kwartiertje lopen en dan is er een grote rots met een behoorlijk aantal zeerobben, die daar lekker aan het rusten zijn.
Hierna gaan we de bergen en natuur in met de auto, we stoppen na een tijdje even bij Inangahua om een paar foto's van het uitzicht te maken. De volgende echte stop is in Motueka, dit is een behoorlijk groot dorp. We gaan eerst naar de i-site om nieuwe informatie te halen over Pohora en omgeving en gaan dan lunchen (toevallig bij een Nederlands georiënteerd bakkertje, er hangen allemaal foto's van Friesland en een vlag).
Wat wij niet wisten, is dat je de Takaka Hill over moet, dit is een aardige klim, met een heleboel bochten. Bovenaan stoppen we even om naar het Hawkes uitkijkpunt te lopen. Dit is een kleine tien minuten lopen en geeft een prachtig uitzicht over Tasman Bay en alle omliggende dorpen inclusief wijngaarden en land voor fruitteelt.
Na hier even van genoten te hebben volgt de rit naar beneden, die deels door de wolken/mist wordt uitgevoerd, waardoor je echt niet meer vooruit komt. Zodra we bij de voet zijn, is het nog een klein half uurtje rijden voordat we bij ons logeeradres zijn. Jim staat ons al op te wachten (hij is het gras aan het maaien) en brengt ons naar onze kamer en stelt ons voor aan zijn vrouw Kathy.
Nadat we ons geïnstalleerd hebben, gaan we in het centrum eten. Nadat we zijn aangekomen bij ons logeeradres nemen we de route voor de volgende dag door met Jim en Kathy, die ons goed helpen met hoe we de route moeten rijden en waar we zeker moeten stoppen.
Geslapen bij: airbnb Pohora Kathy en Jim ***+
Gegeten bij: Dangerous Kitchen ****