erikmarleen.reismee.nl

Top van de gletsjer

Opstaan met mooi weer is ook wel eens lekker, vandaag is het half bewolkt en is het lekker weer. De dag bestaat voor ons uit het bekijken van de franz josef glacier van onder en boven.
In de ochtend rijden we naar het park waar een wandelpad leidt naar de voet van de franz josef glacier, we bewandelen niet het hele pad, aangezien hier geen tijd voor is. In het begin van de middag hebben we een helikoptervlucht gepland om de gletsjer van boven af te zien en een korte stop op de piek van de berg te maken.
Jaren geleden was de voet van de gletsjer veel meer in het dal, maar door klimaatverandering is de voet meer teruggetrokken bergopwaarts. Desondanks krijg je een goed beeld van de gletsjer als je een stuk van het wandelpad beloopt. Dit is mooi om een gezien te hebben, het water dat jit de bergen loopt is kraakhelder en ijskoud.
Vanuit het park gaan we terug naar het motel en maken ons op voor de helikoptervlucht, hier moeten we op tijd aanwezig zijn ook nog de veiligheid instructies door te nemen. Zodra dit is uitgevoerd lopen we naar de helikopter, en binnen een paar minuten zitten we in de lucht en gaan we langzaam via de bergwand ophoog en zien we de gletsjer van boven af. Hier zie je goed dat het ijs samenkomt en de barsten die hier door ontstaan zijn prachtig water blauw. We vliegen langzaam door naar een plek boven op de berg om een korte stop te maken, zodat we even op de berg kunnen genieten van het verse sneeuw en op de top van de berg staan.
Tegen de verwachtingen in, is het redelijk warm op de top van de berg. De sneeuw heeft een perfecte conditie en we kunnen dus mooie sneeuwballen maken. Na een kleine tien minuten maken we een terugvlucht in het zelfde patroon, maat nu zitten we voorin waardoor je alles mooi kan zien.
Na de landing, gaan we lekker op het terras zitten en nagenieten met een biertje en eten we ook bij dit restaurant. 's Avonds bereiden we ons voor voor de autorit en te bezoeken plaasten voor de volgende dag en is het einde van de dag bijna aanstaande....
Geslapen: eco logde beaconstone
Gegeten bij: Speith's bar