erikmarleen.reismee.nl

Nieuw Zeelandse traditie

In Kerikeri hadden we wel langer willen blijven, hele leuke hosts en een prachtig huis en omgeving. Toch laat het programma niet toe te te blijven en vertrekken we richtig Auckland.
Alvorens dit te doen, rijden we nog even langs een waterval in Kerikeri. Dit is een speciale waterval, het wordt de regenboogwaterval genoemd. De waterval zorgt aan de voet voor een constante nevel en als de zon schijnt ontstaat er een mooie regenboog, mooi om te zien.
De autorit betreft een kleine 350 km en zal een groot deel van de dag in beslag nemen. Op de route ligt SheepWorld (bij het plaatsje Warkworth) waar je een show kan zien in hoe schapen bij elkaar worden gedreven door een specifiek getrainde hond en hoe ze geleid kunnen worden door een andere specifiek getraind soort hond.
De ene heet de driver (kan 1000 schapen sturen) en de andere heet de eye-dog (deze kan max. 300 honden een bepaalde kant op leiden zonder te blaffen, ze komen dan altijd bij de voet van de baas terecht). Een fascinerend geheel, zeker om te horen hoe de honden worden getraind en hoe de baas honderd plus verschillende tonen en commando's moeten onthouden om twee honden te laten doen wat ze moeten doen.
Belangrijkste punt voor een hond als huisdier dat hij benoemd, niet bij alles dat de hond goed doet een koekje geven, maar een klop in zijn nek en aan het einde van de dag een koekje als beloning.
Hierna wordt live een schaap geschoren, een behoorlijk inspannend gebeuren, maar ook weer zo gedaan door allerlei trucjes om het schaap in bedwang te houden (weegt gemiddeld 70 kg).
Al met al een topshow!
Na de show rijden we verder richting Auckland om nog een tussenstop te maken bij Muriwai Beach waar zich allemaal Gannets ophouden (een typisch Nieuw Zeelandse vogel).
Het was niet gelukt deze eerder in Napier te zien, waar je een rondtocht op een tractor moet doen of 16 km enkele reis moet lopen om deze vogels ge kunnen zien. Hier is het tien minuten lopen en er zitten er honderden op een rost en ze vliegen op een paar meter voor je en over je heen.
Na de Gannets rijden we naar ons overnachtingsadres in Auckland bij Joanna. Ze is niet thuis maar heeft geregeld dat we naar binnen kunnen, we installeren ons en rijden naar een centrum kn de buurt om te eten en een beetje te shoppen. Morgen alweer de laatste dag in Nieuw Zeeland....
Geslapen bij: Airbnb Auckland Joanna***
Gegeten bij: Nacho's