erikmarleen.reismee.nl

Boeing en shoppen

De eerste volle dag in Seattle, deze stad is bij mijn weten bekend om twee grote multinationals, Starbucks en Boeing, daarnaast hebben ze een bekende toren, de Space Needle.
Vandaag gaan we naar Boeing voor een tour door de fabriekshallen. Morgen staat een bezoek aan bekende Starbucks attracties op het schema. Het is vanuit ons hotel in Renton een uur rijden naar Everett. Bij het Boeing bezoekerscentrum hebben ze ook een kleine hal waar een aantal nieuwe motoren staan opgesteld en waar de werking van de motor wordt uitgelegd. Er staat een staart van een Boeing 747, je ziet dan meteen hoe enorm hoog zo een staart is. Verder staat er een stuk romp, waaruit blijkt hoe groot dit eigenlijk is en dat er ook vracht onder in het ruim zit. Al met al, leuk om te zien en een begrip van de grootte van vliegtuig onderdelen te krijgen.
Om 1 uurbegint de tour door de fabriekshallen, deze is onder begeleiding en streng geregisseerd. Je mag helaas geen telefoon of camera mee naar binnen (en ook geen wapen?).
Bij de hal aangekomen waar de Boeing 747 wordt gemaakt, gaan we in een ondergrondse looptunnel, deze in lengte 500 meter lang, dat is een behoorlijk eind. Halverwege gaat de lift omhoog en sta je opeens voor een stuk of 6 vliegtuigen in allerlei fases van de bouw. Indrukwekkend om te zien. De begeleider verteld er een verhaal bij over hoe de opbouw werkt, dit wordt herhaald voor andere lijnen, van de Boeing 777 en de nieuwe aanwinst 787. Leuk om al deze methodes van opbouw te horen en de enorme fabriekshallen te zien.
Na de tour gaan we naar een outlet mall die in de buurt ligt, maar hier is voor ons niets te koop. Waarschijnlijk is het meeste tijdens de kerstdagen verkocht. Een alternatief is een normale mall, waar we ook kunnen shoppen en beter slagen. Hier eten we ook, waarmee de avond wordt afgerond.
Geslapen bij: Hilton Garden Inn at Rendon****
Gegeten bij: Rainforest Cafe ***