erikmarleen.reismee.nl

Yosemite halve marathon

Na een korte nacht, de wekker gaat om 04:00 af, is het de dag van de halve marathon van Yosemite. Even douchen, ontbijten en dan naar het drop-off punt. Vanaf het drop-off rijden bussen naar het startpunt van de halve marathon. De busrit duurt ongeveer 50 minuten en stopt boven op een berg in Oakhurst. Tijdens de busrit kom ik in gesprek met Ryan (woont in San Francisco en komt uit Vancouver), waarmee ik tot aan de start in gesprek ben.

De wedstrijd begint om 7:30, ik mag dus ander half uur wachten in de kou (2° C). Voor de wedstrijd nog even het national anthem en dan het startschot.

Het parcours is eerst 9 km omhoog, daarna 7 km omlaag en vervolgens 5 km vals vlak. Het is een ware slijtageslag voor mij, vooral aan het einde, maar ik kom uiteindelijk aan. Het is een prachtig parcours door de bosrijke en bergachtige omgeving van Oakhurst, de medaille die je ontvangt is ook zeker de inspanning waard!

Na deze inspanning gaan we terug naar het hotel waar ik kan douchen, hierna gaan we richting El Capitan en de lower - en upper Yosemite falls. Een slechte keuze, er staat namelijk een enorme file, waardoor we zeker een dik uur bijna niet vooruit komen. Het is wel mooi om uiteindelijk dicht bij de waterval te komen om te zien hoeveel water er naar beneden komt, dat is echt enorm.

Na deze bezienswaardigheid gezien te hebben, gaan we naar onze volgende logeerplek, waar het nog zeker 2 uur naar toe rijden is. We rijden naar het nietszeggende dorpje Clovis in de buurt van Fresno. Hier komen we rond 20:00 aan. We pakken brengen de koffers naar onze hotelkamer en gaan eten bij een typisch Amerikaans restaurant. Veel TV schermen met honkbal, basketbal en het nieuws en een drukke bedoeling door alle mensen die aanwezig zijn.

Geslapen bij: Homewood Suites in Fresno/Clovis ***

Gegeten bij: Dog House Grill ****

Gereden: 266,3 km (in uren 7:37)

Gelopen: 4,9 km