Door de bergen naar Lake Tahoe

We laten Napa weer achter ons, de rit gaat vandaag naar Lake Tahoe. Vanuit het heuvelachtige landschap met wijnranken gaat de rit door de bergen naar de eindbestemming.

Bijzonder is dat je de bergen niets ziet als je richting Lake Tahoe rijdt, maar er opeens wel in rijdt en behoorlijk stijgt. Het betreft een mooie rit over de 'scenic route US 50'. We komen uiteindelijk op +/- 2.400 meter waar nog steeds sneeuw ligt! Na dit hoogste punt rijden we een stukje verder en naar beneden naar South Lake Tahoe, een prachtig dorpje omringd door diverse bergen, waaronder de Rocky Mountains.

Ons hotel ligt aan Lake Tahoe, als we de schuifpui open doen hoor je het kabbelende water op het strand.

Geslapen bij: DoubleTree Napa Valley - American Canyon ***

Gegeten bij: Azul Latin ***

Gereden: 278, 4 km (in uren 4:52)

De wijnvelden rondom Napa (Valley)

Vandaag zijn we vertrokken uit San Francisco. Onze rit gaat naar Napa, een grote wijnstreek in California. We zijn eerst naar Santa Rosa gereden, deze route leidt langs de Golden Gate Bridge, hier zijn we gestopt.

Bij de Golden Gate Brigde zijn een aantal plekken gemakt met een toelichting hele de brug is gebouwd, wat er gebeurd in geval van een aardbeving en hoe de verdeling van gewicht versus de lengte van de staander werkt. Leuk en interessant om te zien/lezen, natuurlijk ook een aantal foto's gemaakt.

Zodra je over de Golden Gate Bridge ben gereden (lengte +/- 2.700 meter) kom je in heuvelachtig landschap. Het is mooi om hier doorheen te rijden. Onderweg zien we her en der grote hoeveelheden wijnranken op de heuvels staan. Santa Rosa is een plaatsje met veel winkels en restaurants waar we het snel gezien houden.

Vanuit hier rijden we naar ons hotel in American Canyon, hier rijden we ook weer langs heuvel die vol staan met wijnranken. Nu zien we ook veel wijnhuizen waar je langs kunt voor 'wine tasting'. Onderweg zijn we nog even door Napa gereden, waar een mooi aanzicht aanwezig is bij de River Waterfront. Helaas komen we in de spits terecht en duurt de reis 45 minuten langer en komen we rond 17:30 in ons hotel aan.

Geslapen bij: DoubleTree San Francisco Airport ***

Gegeten bij: Applebee's in Vallejo ***

Gereden: 239 km (in uren 5:00)

Dagje lopen in San Francisco

De eerste dag na de vlucht van Amsterdam naar San Francisco begint vroeg, rond 4:00 wakker, maar uiteindelijk 7:30 ons bed uit... en dat is vroeg voor ons.

Eerst even ontbijten in het hotel en dan met de hotel shuttle naar de luchthaven om vanuit daar de BART te nemen naar downtown San Francisco. We gaan vandaag te voet door de stad, eerst lopen we naar ferry building, vandaar naar de TransAmerica Pyramid om vervolgens door te lopen naar St. Peter en Paul kerk, daarna bergopwaarts naar de Coit Tower.

Vanaf de Coit Tower dat op zo'n beetje het hoogste punt weer naar beneden gelopen en vervolgens weer omhoog naar de Lombard Street, een leuk zigzag weggetje waar je met de auto doorheen kan rijden. Bijzonder is dat er een hele berg toeristen de weg bezet houdt om een selfie te maken met op de achtergrond de Lombard Street.

Het is nu bijna 13:00 en we lopen naar Pier 39 om naar de zeeleeuwen te kijken die hier na de aardbeving van 1989 liggen. Vlakbij pier 39 zit de Boudin Bakery, hier hebben we geluncht en dit is zeer aan te bevelen.

Na de lunch zijn we naar het oude Ghirardelli fabrieksterrein gelopen dat is veranderd in een terrein met winkels en eetgelegenheden. Een leuke locatie met alternatieve winkels en drie winkels van de Ghirardelli chocolade.

Niet ver van het fabrieksterrein kun je de cable car nemen die tot aan Union Square rijdt, het winkelgebied van San Francisco.

Na een aantal winkels bezocht te hebben nemen we de BART naar Millbrae, waar we dachten vlak bij Burlingame uit te komen (het stadje dat vlak bij ons hotel ligt), helaas was dit niet het geval en we waren net de laat voor de trein van Caltrain mochten hierdoor 50 minuten wachten op de volgende trein :-)

In Burlingame hebben we nog een paar winkels bezocht en gegeten om vervolgens met de hotel shuttle terug naar ons hotel gebracht te worden.

Geslapen bij: DoubleTree San Francisco Airport ***

Gegeten bij: Pizzeria Delfina at Burlingame **

Gereden: 0 km

San Gimignono

Eerst een lekker ontbijtje op de veranda met een heerlijk zonnetje. Daarna even lekker bij het zwembad zonnen en het spelletje regenwormen spelen.

Tegen tweeën gaan we naar San Gimignano een dorpje dat op de werelderfgoed lijst staat. Het betreft een middeleeuws stadje dat geheel ommuurd is. Het is vanaf Villamagna ongeveer drie kwartier rijden door de bergen heen.

Van veraf is het stadje al te zien door zijn karakteristieke torens, dit waren destijds vooral prestige projecten. Op het hoogtepunt stonden er 72 torens in het stadje, het zijn er nu nog 14. Ook werden de torens tijdens gevechten gebruikt om te verschuilen.

De stad werd erg welvarend doordat de Pelgrimsroute hier langs liep, later werd dit verandert, waardoor ook de welvaart afnam.

Het stadje ziet er nog prachtig uit en is nu vooral heel toeristisch. Er zijn veel winkeltjes waar wijn, tassen, olijfolie en andere toeristische spullen te koop zijn. Bij piazza del Cisterna zit een heel beroemde Gelateria, namelijk 'Dondoli'. Het ijs is hier inderdaad heerlijk.

' s Avonds is er een welkomsparty bij Agriturismo Diacceroni, waar je alle producten die zij verkopen kunt proeven.

Kookworkshop

Vandaag is het in het begin van de dag mooi weer, echter rond twaalf uur was het volledig bewolkt. Lekker bij het zwembad liggen was er dus niet meer bij, niet heel erg want om 15:00 gaan we een Italiaanse kookworkshop volgen.

Nog even lunchen bij ons appartement en daarna naar Agriturismo Diacceroni waar we ons om 15:00 moeten melden. We hebben de kookworkshop met een stel uit Oostenrijk en een Duitse vrouw. We gaan eigen ravioli maken met vulling en tomatensaus met verse groente uit de tuin. Het deeg maken en rollen is een klus op zich, heel veel rollen, tot je door het deeg heen kan kijken.

Feitje tussendoor: naar verluidt zijn er gisteren bij de pizza party 300 pizza's gemaakt!

Het deeg wordt daarna op maat gesneden en gevuld met de gemaakte vulling om vervolgens dubbel te vouwen en de mooie kartelrandjes te geven. Hierna gaan we tomaten plukken, waarbij we over elke groente in de tuin uitleg krijgen. Met de verse groente maken we de tomatensaus.

We eindigen rond half zes en gaan met z'n allen eten, het eerste gerecht wordt rond half zeven geserveerd. Daarna volgen nog vier gerechten, waarna we rond kwart over negen zijn uitgegeten.

Al met al een leuke dag gehad, die zo voorbij is gevlogen. Morgen staat er voor de avond een pasta party op het menu.

Volterra en pizza party bij Agriturismo Diacceroni

Onze eerste hele dag vakantie Italië, het is heerlijk weer als we rond 9:30 op onze veranda gaan zitten voor een ontbijt.

Na het ontbijt gaan we lekker aan het zwembad liggen om vervolgens op het heetste deel van de dag op stap te gaan naar een stadje in de buurt, dit is Volterra. Een half uurtje bergop, allemaal slinger wegen en uiteindelijk een mooi uitzicht over de Toscaanse bergen.

Volterra is een stadje met 11.000 inwoners en een oud middeleeuws theater (althans wat er van over is) en een mooie dom (Duomo di Volterra) gebouwd in romaanse stijl.

In het centrum van het stadje hebben we geluncht, waar we veel te veel voor betaald hebben...

Vanuit Volterra nog even naar een supermarkt en dan klaarmaken voor de pizza party bij Agriturismo Diacceroni.

Alle gasten van de vier accomodaties zijn volgens mij aanwezig, het is gratis ???? en volgens mij zijn Duitsers hiermee nog erger dan Nederlanders.

Alleen de drank dient betaald te worden, dus nemen we een goede fles rose. De pizza komt in vele soorten langs, pizza met aardappel, ui, courgette, paprika, rozemarijn, champignon, salami en Margarita, totaal geen tekort. Super geregeld en een lekker echt Italiaans dessert, weet alleen niet wat.

Na de pizza party op naar ons appartement om daar de avond af te ronden met een Limoncello.

Magic Kingdom en wachttijden

Today is Disney, eerst ontbijten en dan naar Magic Kingdom. Na een kwartiertje rijden, komen we rond 11:45 aan bij de parkeerplaats, vanaf daar dien je eerst een treintje te nemen naar de ingang, een kaartje te kopen en dan de boot of de monoe

Rail naar de echte ingang te nemen, al met al ben je hier zo een drie kwartier voor kwijt. We zijn dus rond 11:30 in Magic Kingdom, waar we eerst pepalen voor welke attractie we een fastpass willen hebben, voorheen moest je dan naar de attractie toe lopen en een fastpass halen, nu kan het allemaal digitaal, heel handig en mooi geregeld. Nadat we dit hebben geregeld, gaan we eerst aan de westkant van het park naar attractie om zo naar de oostkant van het park en gebruik makend van de fastpassen de attracties langs te gaan.

Helaas is het net de Efteling met wachttijden van 60 tot 80 minuten voor populaire attracties. Gelukkig is het niet bloedheet, anders zijn deze wachttijden niet fijn.

De tijd vliegt met deze wachttijden natuurlijk voorbij en voordat we het weten is het rond 20:00 en moeten we nog eten en om 21:00 begint de Electrical Parade die we graag willen zien, om daarna de vuurwerkshow te bekijken. Het vuurwerk is echt enorm, en daarvoor hebben ze een hele mooie lichtshow op het Disney kasteel. Als dit allemaal afgelopen is, is het rond 22:30. We gaan dan nog maar een keer een attractie in, waarvan de wachttijden om dit tijdstip niet echt afgenomen zijn, rond 11:45 komen we eruit.

We besluiten terug te gaan naar de auto en dus het hotel. Aangekomen bij de parkeerplaats is er bijna geen auto meer aanwezig, dus kunnen we snel naar het hotel, waar we rond 1:30 aankomen.

Geslapen bij: Hilton Grand Vacation Soleil ****

Gegeten bij: Magic Kingdom - Disney **

Gereden: 19 km

Orlando City Soccer Club

Het is gelukkig weer een keer zonnig, dus gaan we eerst kekker ontbijten op ons balkon (door een upgrade hebben we nu een volwaardig appartement). Na het ontbijt gaan we even lekker ontspannen bij het zwembad en een beetje zonnen.

Rond 13:00 gaan we terug naar onze hotelkamer om ons voor te bereiden op de voetbalwedstrijd Orlande City SC tegen New England in de Citrus Bowl. We rijden om 14:00 weg, het is een kwartiertje rijden, en parkeren bij een straatje vlak bij het stadion ($ 20 voor een parkeerplaats in de berm).

Het is één gezellige boel in - en rond het stadion, er wordt gezongen, gebarbecued en gedanst. Overal is het paars (de kleren van Orlando City) en overal is politie!

In het stadion aangekomen zie je overal voetbalshirts van Kaka, hij is de man die het verschil moet maken. Dit zie je in de wedstrijd ook terug, alle ballen gaan op Kaka. De wedstrijd heeft een bizar einde door een doelpunt van Orlando Coty in de 92ste minuut. Waardoor het 2-1 wordt. Echter wordt er in de 96ste minuut nog een omstreden penalty aan New England gegeven, waardoor het 2-2 eindigde.

Na het voetbal gaan we nog even een paar laatste dingen shoppen en daarna eten halen om onze hotelkamer te koken. Morgen staat een dagje Magic Kingdom bij Disney op het programma.